משבר הקורונה מחייב את כולנו למצוא פתרונות לחוסר הוודאות הכלכלי שמשפיע עלינו. מתוך ההבנה כי גם (ובמיוחד) בתקופה זו, יש לנהל את הכסף באופן מושכל. כל עסק צריך להבין, כי גם בהסרה הדרגתית של התקנות לשעת חרום וחזרה לשגרה, ייקח למשק חודשים רבים עד שיחזור לפעילות בהיקפים שקדמו למשבר. ימשיך להתקיים פער גדול בין הנזק הכלכלי, שנגרם למשק ובין חבילות הסיוע הממשלתיות.
אנו מביאים לכם כמה המלצות להתנהלות כלכלית נבונה, שיסייעו למתן את השפעות המצב הנוכחי.
צעדים פיננסים פרקטיים לחזרה לשגרה עסקית
- תכנית עסקית
חשוב שלכל עסק תהיה תוכנית עסקית כזו שתאפשר לו להתנהל בצורה נבונה ועקבית גם אל מול השינויים החריפים של המשבר. דווקא בימים אלו, כאשר כולם עסוקים בכיבוי שריפות ומבצעים מהלכים חפוזים לפי מיטב הבנתם, חשוב להתנהל באופן מקצועי, להציב מטרות ויעדים מוגדרים, ולהתוות את הדרכים והפעולות שבאמצעותם תגיעו אל היעד. היא מאוד חיונית להגדרת ולשמירת הכיוון הנכון לעסק, וניתן לבצע בה התאמות במיוחד בתקופת המשבר. התוכנית גם תשמש אתכם במידת הצורך לפנייה אל הבנק או לגורמים חוץ בנקאיים לקבלת הלוואה.
- תזרים
חשוב להקפיד על בניית תזרים מזומנים מיידי, על אחת כמה וכמה בימים אלו. חשוב לבנות דו”ח תזרים מזומנים לחצי שנה קדימה, למרות שקשה לדעת מה יילד יום ולכן יש להניח הנחות עבודה ולבנות על הדו”ח תזרים על פיהן. באמצעות התזרים הנותן את התמונה ברמה היומית, תוכלו לקבל החלטות שקולות, מבוססות וריאליות לגבי הידוק החגורה, לגבי קשיים צפויים ולגבי פתרונות נדרשים.
ייתכן שלאור דו”ח התזרים יתברר שקיים גירעון שילך ויעמיק לאורך זמן במקרה זה, ואופציה של פנייה לבנק לבקשת ההלוואה הנדרשת היא מהלך מתחייב. זכרו שהבנק לאו אוהב סיכונים ואנחנו בהחלט בפתחה של תקופה מסוכנת המלווה באי וודאות, ואנחנו כבר רואים כי הבנקים נוטים להעלות את הריבית על ההלוואות. חשוב להגיע לבנק עם תוכנית עסקית ועם תזרים המזומנים, המראים אכן את הצורך בהלוואה בגובה הדרוש.
במידה ויש לעסק הלוואות מהבנק או מגופים חוץ בנקאיים, ניתן לפנות אל הגוף הרלוונטי ולבקש למחזר את ההלוואה או אפילו לקבל תקופת גרייס, ובכך להפחית או לעצור את ההחזרים החודשיים. במידה והבנק מסרב לתת הלוואה מסיבה זו או אחרת, ניתן לבקש את ההלוואה המיוחדת של עסקים נפגעי קורונה. זו למעשה, הלוואה בערבות מדינה, אך הפעם במסלול ייעודי שנועד לסייע לעסקים קטנים ובינוניים המצויים בבעיה תזרימית עקב הקורונה. יש לקחת בחשבון שהלוואות אלו הן בשיעור של 8-16% לכל היותר מהמחזור בשנת 2019.
לאחר שהתקבלה ההלוואה מהבנק או מגורם אחר כמו הקרן, יש להשתמש בתוכנית העסקית שהוכנה על מנת לנהל את העסק במצב המשברי. התוכנית העסקית תסייע בהתנהלות שקולה ואחראית מבלי לבצע מהלכים מוגזמים לכאן או לכאן מתוך לחץ. לדוגמא, להגדיר ולנהל את תקציבי כוח האדם והשיווק מבלי להיסחף לקיצוצי יתר, או להיפך – מבלי להשקיע יתר על המידה בפרסום עקב הלחץ של ירידה בהכנסות. בנוסף, לאחר שהתקבלה ההלוואה יש לנהל את התזרים על בסיס שבועי על מנת לראות שאין חריגות נוספות, ולהיזהר מאוד שלא להגיע למצב של החזרת צ’קים.
- צמצום הוצאות
חשוב להקטין בהוצאות שאינן חיוניות בתקופה הקרובה. המהלך הנכון הוא לבחון היכן ניתן להפחית את ההוצאות, ולהתחיל באלו שאינן קריטיות. בצעו סקירה של הוצאות העסק וחלקו אותן לאלו שהינן חיוניות ולא ניתן לוותר עליהן לעומת אלו שאינן מאוד חשובות. כך למשל, הוצאות כאלו הן עובדים ושירותים שאינם חיוניים, תקציבי פרסום והוצאות קבועות או חד פעמיות כגון מיתוג מחדש, השקה של מוצר חדש, שיפוץ של בית העסק וכדומה. את ההוצאות שהוגדרו כלא מאוד חשובות עדיף לעת עתה להקטין ובמידת הצורך גם לעצור, אך גם להיזהר מפני קיצוצי יתר.
- גבייה מלקוחות
במצב הנוכחי יש פיתוי גבוה לפנות ללקוחות שעצרו לנו תשלומים ולהודיע שלא נוכל לספק להם יותר את השירות ובעצם לוותר עליהם. אלא שזו עלולה להיחשב טעות ומחשבה קצרת טווח. עדיף לשקול לפרוס ללקוחות את התשלומים ולתמוך בהם בימים קשים. אפשר לשקול למשל להעניק ללקוח חדש חודש חינם או אפילו חודשיים רק כדי לשמור אותו במצבת הלקוחות, מאשר לאבד לקוח. זהו מהלך שיגרום ללקוח הערכה עמוקה וכן ישמור אותו במאגר הלקוחות שלך. לקוח שעוזב קשה עד בלתי אפשרי להחזיר בעתיד.
חשוב להזדרז עם הגבייה שכן איש אינו יודע עד כמה המצב יחמיר בהמשך. כולנו מקווים לשיפור ולשינוי במגמה בעתיד הקרוב, אולם המצב גם עלול להיות יותר קשה ולהשפיע לרעה על הנכונות של לקוחות חייבים להחזיר את חובם. אז זהו הזמן לשנס מותניים ולהשיג את הכספים החיוניים לכם ממי שחייב.
- מחיר המוצר/שירות
במצב הנוכחי אכן, יש פיתוי גבוה להוריד מחירים על מנת למשוך ולשמר את הלקוחות, שמהדקים בעצמם את החגורה ובוחנים כל הוצאה. יחד עם זאת, זכרו שהורדת המחירים תפגע ברווחיות השירות או המוצר, לכן מומלץ להימנע מכך ולשמור על אותה רמה של רווחיות. חשוב לציין כי הכוונה היא לא להוריד מחירים באופן יזום אך במידה ויש לקוח שמעוניין לקבל הנחה בגלל המצב בהחלט יש לבוא לקראתו.
- פעילות אונליין
אם עד היום לא היתה לכם אפשרות למכירה אונליין, או שהזנחתם את כל נושא האונליין, זו ההזדמנות כמו גם החובה שלכם כיום להכניס לעסק את האוטומציה והאונליין. לקוחות נאלצים לבצע קניות באופן מקוון בימים אלו. לפיכך, כאמור, חשוב להגביר את הנוכחות בדיגיטל ולהקים פלטפורמת Ecommerce, שתהווה מקור הכנסה נוסף גם בחלוף המשבר. אם עוד לא עשיתם את זה אז ודאי שמומלץ ואף הכרחי להכין תשתיות לעבודה מהבית (מי יודע אם לא נחזור להסגר בעוד זמן מה, אם תתרחש התפרצות נוספת של הנגיף).
אנחנו כאן לכל מחשבה, שאלה וסיעור מוחות משותף.
לתיאום שיחת ייעוץ אישית ללא התחייבות,
שלחו הודעה ל- info@migdalor-ISRAEL.co.il
או
לחצו כאן לשליחת הודעת WhatsApp – https://did.li/Olx5q
אתכם תמיד צוות מגדלור ?? .